La IA com a suport en les tasques docents.
De Campus Virtual URV - Ajuda
Col·lecció de guies sobre Intel·ligència Artificial i Educació a la URV.
|
Igualment que la IA canvia totes les professions, la nostra tasca docent també es veurà canviada per aquesta tecnologia. No cal tenir por de que la IA ens reemplaci com a docents, es preveu que pugui desenvolupar un paper complementari, brindant eines i recursos educatius avançats, però els processos d’ensenyança-aprenentatge tenen un aspectes essencialment humans que la IA no pot reemplaçar, com son la interacció social i emocional, l'empatia, la motivació, el foment de la creativitat i el pensament crític, coneixement del context educatiu, social i cultural dels estudiants, així com la capacitat d'adaptar-se a les necessitats individuals i brindar suport emocional als estudiants.
Algunes funcions en les que es preveu que els sistemes basats en IA puguin arribar a ser un suport important, són:
- Preparació de recursos, activitats d’aprenentatge i disseny d'assigntures. Ajudar a generar presentacions i altres recursos educatius, preguntes a realitzar els estudiants, activitats a desenvolupar per aquests per assolir i evidenciar uns determinats resultats d’aprenentatge.
- Personalització de l’aprenentatge i avaluació formativa. Detectar necessitats específiques dels estudiants i recomanar recursos personalitzats i retroaccions instantànies. Adaptar l’ensenyança al Disseny Universal d’Aprenentatge (DUA).
- Tutoria i assistència virtual. Els xatbots i assistent virtuals podran respondre preguntes comuns i proporcionar explicacions detallades.
- Avaluació automatitzada. Correcció automatitzada de respostes obertes dels estudiants, de treballs.
- Analítica de dades. Analitzar grans quantitats de dades generades pels estudiants, identificar patrons i tendències d’aprenentatge que ajudin als docents a adaptar la seva metodologia.
- Tasques administratives. Automatitzar tasques administratives com gestió de qualificacions, generació d’informes, avaluacions basades en estàndards.
Les diferents plataformes educatives les aniran integrant, i les tindrem a la nostra disposició de manera més immediata i àgil, sense haver de recórrer a eines específiques d’IA. A tall d’exemple, aquest 2023, Moodle.org, la plataforma en la qual es basa el Campus Virtual URV, ha iniciat una enquesta per recollir l’opinió dels usuaris de com ens agradaria, o no, que la IA s'integrés en el Moodle. Entre les opcions que planteja aquesta enqueta als usuaris, podem trobar:
- Creació de text i imatges pels continguts.
- Resumir textos.
- Modificar els recursos per fer-los més accessibles i inclusius.
- Modificar el contingut per adaptar-lo al nivell dels estudiantes.
- Anàlisi predictiu (per exemple, identificació d'estudiants en risc).
- Qualificació automatitzada.
- Tasques administratives.
- A més a més de donar l’opció de triar que NO volem integrar la IA a Moodle
Què podem fer ara?
Mentre les plataformes com a Moodle arriben a integrar la IA, alguns exemples del que podem fer ara, ja, com a docents, i que us animem a provar poden ser:
- Demanar a ChatGPT que ens generi preguntes de diferents tipus sobre un tema per l'avaluació dels estudiants. Exemple
- Indicar-li que prepari un cas d’estudi perquè els estudiants el treballin. Exemple real amb ChatGPT: “Elabora un caso clínico para practicar la aplicación del razonamiento clínico en situaciones de la vida real, incluyendo la evaluación, la rúbrica y la bibliografía de referencia.” (Resposta de ChatGPT)
- Que resumeixi un text o un document, per presentar els nostres estudiants un tema o introduir un text més llarg que hagin de treballar.
- Que proposi exercicis de terminologia. Per exemple, podem proporcionar a ChatGPT una llista de termes mèdics i demanar-li que generi oracions o paràgrafs fent-los servir. Els estudiants poden desprès treballar per identificar, definir i comprendre el significat d’aquests termes.
- Que generi treballs i respostes de qualitat, i posar-los d’exemples als estudiants. O per generar treballs de diferents nivells, principiant i competent, i una comparativa entre ells, de manera que els estudiants puguin veure que determina clarament el nivell d’un treball.
- Que prepari rúbriques d’avaluació per les tasques que proposem als estudiants, per desprès fer-la servir en l’avaluació.
- Que ens elabori feedback a treballs dels estudiants, fins i tot proporcionant-li una rúbrica nostra. Inclòs donant un pas més, que, en funció d’aquest feedback generat, proporcioni guies d’estudi personalitzades en funció de les debilitats detectades en cada estudiant.
- Que ens expliqui un concepte o reescrigui un text, el qual els estudiants no acaben d’entendre bé, de diferent manera o amb un estil diferent, adient al context, edat o coneixements dels nostres estudiants perquè sigui més comprensible per ells.
- També poden demanar a DALL-E que ens generi imatges per incloure en les nostres presentacions o a través d'aplicacions com Rephrase.ai o Synthesia podem demanar que ens generi un vídeo en funció d’un text escrit per presentar un recurs audiovisual als estudiants o al revés, que ens resumeixi en text un vídeo.
Aquestes només són unes idees que podem posar en pràctica per donar-nos suport en la IA per la millora i eficiència en les nostres tasques. No dubteu en provar i trobar noves i noves utilitats segons us porti la vostra necessitat o curiositat.
Tot i aquest suport, hem de tenir cura amb els errors en els productes generats per IA.
ChatGPT i d’altres eines d’IA, comenten errades, per tant, tingues en compte revisar les seves produccions abans de presentar-se-les als estudiants.
*Diagrama de flux elaborat per Aleksandr Tiulkanov, AI and Data Policy Lawyer, enero de 2023
Sembla clar, per tant, que la IA no es un substitut a la tasca docent, sinó que ha de fer-se servir com a una eina addicional, i semepre amb revisió del docents, per donar suport als processos d’ensenyança-aprenentatge.
I què passa amb els drets d’autor dels productes generats per la IA?
Un dels problemes ètics que planteja la IA és el de la propietat intel·lectual. Els sistemes IA necessiten gran quantitat d’informació i de dades per ser interpretats pels algoritmes, informació que ja existeix i que podria estar subjecta a drets d’autor. Hi ha controvèrsia en aquest punt, els Estats Units sembla que tenen una visió més liberal en asquest sentit, mentre que en Europa, països com a Itpalia, ja han prohibit l'ús de chatGPT pels possibles problemes de proipietat intel·lectua, cal veure com es concreta aquesta regularització.
Per altre lloc, respecte als productes que la IA genera, tot i que en el futur potser es reconeixen drets a les empreses impulsores d’aquestes tecnologies, actualment estan considerats de domini públic.
Esquema resum