Afectacions de la IA en el currículum.: diferència entre les revisions
De Campus Virtual URV - Ajuda
Cap resum de modificació |
|||
Línia 13: | Línia 13: | ||
|} | |} | ||
=='''Afecetacions de la IA en el currículum'''== | |||
Cal integrar la IA en el currículum per a formar els estudiants per a una societat en la que la IA s’incorpora cada dia més en tots els àmbits professionals. Algunes previsions en aquest sentit són: | Cal integrar la IA en el currículum per a formar els estudiants per a una societat en la que la IA s’incorpora cada dia més en tots els àmbits professionals. Algunes previsions en aquest sentit són: | ||
<br> | |||
* El naixement de '''noves formacions enfocades en la IA''': cursos transversals, titulacions o doctorats específics, etc. | |||
* '''Actualització dels aprenentatges a assolir amb les titulacions actuals'''. | |||
** Incorporació d’aprenentatges sobre IA en els programes existents. LA IA impacta en pràcticament tots els àmbits i caldrà que els nostres titulats coneguin i controlin aquesta tecnologia quan finalitzin la seva formació. Algunes idees bàsiques poden ser: Alfabetització en IA, com a part d'una comprensió més amplia de l'alfabetització i les competències digitals, ètica de la IA o competències i aptituds bàsiques en IA. | |||
** Revisió dels aprenentatges definits actualment. De la mateixa manera que la popularització d’Internet va provocar l'evolució cap a uns aprenentatges més competencials i menys memorístics, la IA ha de provocar l’evolució dels aprenentatges actuals, enfocant-los cap a les capacitats cognitives a les que la IA, almenys de moment, no arriba, com el raonament abstracte, la creativitat, el pensament crític o la comprensió emocional. De fet els sistemes d’IA generativa no busquen la veritat, sinó que busquen ser creïbles des de la perspectiva d'un ésser humà, per tant la necessitat d’inculcar l'esperit crític es encara més rellevant en questa “nova” definició de resultats d’aprenentatge. LA IA pot tenir les respostes, però, almenys de moment, som els essers humans els que hem de formular les preguntes per evolucionar el coneixement. | |||
* Augmentar la interdisciplinarietat. Es podrien crear assignatures optatives o formacions sobre IA en les que es permetria treballar conjuntament a estudiants de diferents disciplines. | |||
<br> | |||
Dins d’aquesta integració de la IA en el Currículum destaquem la '''necessitat d’abordar amb els estudiants les implicacions ètiques i socials de la IA''' per a formar professionals compromesos amb la societat i el respecte pels drets humans, la igualtat i la inclusió, que un ús sense reflexió d’aquesta tecnologia podria posar en perill. Tenint en compte que la IA no distingeix entre el que és correcte del que no, simplement recull i processa dades i textos de bases de dades i Internet, cal tenir en compte, dins d’aquestes implicacions ètiques, el possible '''biaix cognitiu, la discriminació de gènere o la xenofòbia''' que ens podem trobar, així com '''la protecció de dades, la escletxa digital o la integritat acadèmica'''. | |||
<br> | |||
<br> | |||
<center>[[File:home (1).png|100px||link=Pàgina_principal]]</center> | |||
<br> | |||
Revisió del 17:53, 22 juny 2023
IA i docència. Una guia pel professorat URV.
|
Afecetacions de la IA en el currículum
Cal integrar la IA en el currículum per a formar els estudiants per a una societat en la que la IA s’incorpora cada dia més en tots els àmbits professionals. Algunes previsions en aquest sentit són:
- El naixement de noves formacions enfocades en la IA: cursos transversals, titulacions o doctorats específics, etc.
- Actualització dels aprenentatges a assolir amb les titulacions actuals.
- Incorporació d’aprenentatges sobre IA en els programes existents. LA IA impacta en pràcticament tots els àmbits i caldrà que els nostres titulats coneguin i controlin aquesta tecnologia quan finalitzin la seva formació. Algunes idees bàsiques poden ser: Alfabetització en IA, com a part d'una comprensió més amplia de l'alfabetització i les competències digitals, ètica de la IA o competències i aptituds bàsiques en IA.
- Revisió dels aprenentatges definits actualment. De la mateixa manera que la popularització d’Internet va provocar l'evolució cap a uns aprenentatges més competencials i menys memorístics, la IA ha de provocar l’evolució dels aprenentatges actuals, enfocant-los cap a les capacitats cognitives a les que la IA, almenys de moment, no arriba, com el raonament abstracte, la creativitat, el pensament crític o la comprensió emocional. De fet els sistemes d’IA generativa no busquen la veritat, sinó que busquen ser creïbles des de la perspectiva d'un ésser humà, per tant la necessitat d’inculcar l'esperit crític es encara més rellevant en questa “nova” definició de resultats d’aprenentatge. LA IA pot tenir les respostes, però, almenys de moment, som els essers humans els que hem de formular les preguntes per evolucionar el coneixement.
- Augmentar la interdisciplinarietat. Es podrien crear assignatures optatives o formacions sobre IA en les que es permetria treballar conjuntament a estudiants de diferents disciplines.
Dins d’aquesta integració de la IA en el Currículum destaquem la necessitat d’abordar amb els estudiants les implicacions ètiques i socials de la IA per a formar professionals compromesos amb la societat i el respecte pels drets humans, la igualtat i la inclusió, que un ús sense reflexió d’aquesta tecnologia podria posar en perill. Tenint en compte que la IA no distingeix entre el que és correcte del que no, simplement recull i processa dades i textos de bases de dades i Internet, cal tenir en compte, dins d’aquestes implicacions ètiques, el possible biaix cognitiu, la discriminació de gènere o la xenofòbia que ens podem trobar, així com la protecció de dades, la escletxa digital o la integritat acadèmica.