Dietari: diferència entre les revisions
De Campus Virtual URV - Ajuda
| Línia 94: | Línia 94: | ||
* Definir un llindar mínim i/o màxim segons el tipus de tasca. | * Definir un llindar mínim i/o màxim segons el tipus de tasca. | ||
* Seleccionar el percentatge de penalització que s’aplicarà si no es compleixen els criteris. | * Seleccionar el percentatge de penalització que s’aplicarà si no es compleixen els criteris. | ||
→Recomanacions pedagògiques<br> | |||
* Utilitza aquesta funcionalitat quan vulguis fomentar la capacitat de síntesi o l’expressió desenvolupada, segons la consigna. | |||
* Avisa l’alumnat prèviament dels límits establerts per evitar frustracions. | |||
* Si l’objectiu és centrar-se en la qualitat del contingut més que en la quantitat, pots mantenir aquests valors a zero i desactivar la valoració automàtica. | |||
=='''Accions per al professorat i l'alumnat'''== | =='''Accions per al professorat i l'alumnat'''== | ||
Revisió del 11:29, 28 jul 2025
Què és el Dietari i per què s’utilitza
El Dietari (Diary) és una activitat de Moodle destinada a fomentar l’escriptura personal, reflexiva i formativa dels estudiants (text, àudio o vídeo). Es tracta d'una activitat amb funcionalitats avançades que milloren la flexibilitat i facilita una interacció formativa continuada i flexible. Per tant, el Dietari és una eina per promoure l’aprenentatge reflexiu i l’autoavaluació, amb flexibilitat temporal, suport multimèdia i feedback personalitzat per entrada. Ideal per projectes amb seguiment longitudinal i per oferir un diàleg formatiu entre estudiant i docent.
Funcionament general
El Dietari funciona com un espai personal d’escriptura, on cada estudiant pot crear entrades datades.
Algunes característiques bàsiques:
- Entrades diàries o múltiples per dia: es pot crear una nova entrada per qualsevol dia i hora, evitant grans textos acumulats.
- Estructura per consignes (opcional): el docent pot establir consignes amb dates concretes perquè l’alumnat sàpiga què escriure en cada moment.
- Edició i revisió contínua: l’estudiant pot afegir, modificar o completar les entrades segons el feedback rebut.
- Suport multimèdia: a més de text, es poden afegir imatges, vídeos o àudios utilitzant els editors Atto o TinyMCE.
Configuració de l’activitat
Per utilitzar el Dietari dins d’una aula virtual, cal afegir-lo des del selector d’activitats, igual que qualsevol altra activitat. Un cop creat, pots configurar-lo de diferents maneres segons la finalitat educativa amb què es vulgui fer servir. Les opcions de configuració permeten donar-li un enfocament més lliure i reflexiu, o bé estructurat i guiat per consignes, segons les necessitats.
Les principals decisions de configuració que influiran en la forma de treballar amb el Dietari són:
→ El període de disponibilitat i si l’alumnat pot editar entrades passades.
→ L’ús o no de consignes d’escriptura (per pautar el contingut i el ritme).
→ L’activació del llindar de paraules mínimes o màximes.
→ L’establiment de criteris de qualificació i feedback.
→ El grau de flexibilitat temporal i d’expressió multimèdia.
La disponibilitat
Aquesta configuració et permet controlar quan i com pot interactuar l’alumnat amb el Dietari, així com quina llibertat tenen per modificar les seves entrades. És especialment útil per definir el període actiu de l’activitat i per establir el grau de flexibilitat temporal.
| Paràmetre | Descripció |
|---|---|
| Permet trameses des de | Defineix la data d’inici en què l’alumnat podrà començar a afegir entrades al Dietari. Si no s’habilita, l’activitat estarà disponible immediatament. |
| Data límit | Estableix la data de tancament, després de la qual ja no es permetran noves entrades ni modificacions. Aquesta opció és útil per limitar l’activitat a un període específic (per exemple, les dates d’unes pràctiques o un TFG). |
| Editeu totes les entrades | Si s’activa, l’alumnat podrà modificar qualsevol entrada anterior (tant el contingut com els elements multimèdia). Si es desactiva, les entrades quedaran bloquejades un cop desades. |
| Edita les dates d’entrada | Permet que l’alumnat assigni una data específica a cada entrada, independentment del dia real d’escriptura. Això és útil, per exemple, per recuperar reflexions d’un dia que no es van escriure a temps, o per documentar esdeveniments passats. |
Aparença
Et permet personalitzar l’aspecte visual del Dietari i activar funcions complementàries com estadístiques o notificacions. És útil per adaptar l’experiència d’ús tant a nivell estètic com funcional, segons les necessitats del curs o del col·lectiu d’alumnes.
| Paràmetre | Descripció |
|---|---|
| Color de fons d’entrada/feedback del dietari | Permet establir un color de fons per a les entrades escrites per l’alumnat i el feedback del professorat. Aquesta personalització pot ajudar a diferenciar visualment les aportacions pròpies del retorn docent. El valor per defecte és un gris clar (#F8F9FA). |
| Color de fons del text del dietari | Estableix el color de fons de l’àrea principal del text que escriu l’alumne. Es recomana mantenir-lo blanc (#FFFFFF) per afavorir la llegibilitat. |
| Activa les estadístiques | Si s’activa, el sistema mostrarà dades automàtiques de cada entrada, com el nombre de paraules, frases, caràcters i paràgrafs. És especialment útil si es volen establir mínims o màxims d’extensió en les consignes. |
| Activa els títols | Si s’activa, es demanarà a l’alumnat que introdueixi un títol per a cada entrada. Pot ser útil en dietaris amb moltes entrades o amb estructures diferenciades. |
| Envia notificacions per correu electrònic al professorat | Si s’activa, el professor rebrà un avís automàtic per correu electrònic cada cop que un alumne enviï o modifiqui una entrada. Pot ser útil per a seguiment intensiu, però pot generar una gran quantitat de correus. |
| Envia notificacions per correu electrònic a l’alumnat | Si s’activa, l’alumnat rebrà un correu electrònic quan el professor afegeixi un comentari o qualificació a la seva entrada. Pot afavorir la retroacció immediata. |
「Recomanació」
Activa les estadístiques si vols treballar amb límits de paraules o fer que l’alumnat prengui consciència del volum escrit. Mantingues les notificacions activades només si el volum d’activitat és moderat, per evitar saturar la bústia.
Valoració automàtica i recomptes mínims/màxims
Si s'activa la valoració automàtica es debloquejaran els blocs que permeten configurar criteris quantitatius per avaluar les entrades del Dietari de manera automàtica, segons la seva extensió. És especialment útil si es vol que l’alumnat respecti un llindar mínim o màxim de caràcters, paraules, frases o paràgrafs, promovent així una escriptura ajustada als objectius de cada consigna. Abans de tot cal tenir en compte que si s’activa, el sistema aplicarà penalitzacions automàtiques quan no es compleixin els mínims o màxims establerts. Això pot influir directament en la nota global de l’entrada, segons els percentatges que es defineixin a cada secció inferior.
Els següents paràmetres permeten definir valors mínims i/o màxims per diferents tipus de contingut:
| Tipus de recompte | Què fa | Penalització possible |
|---|---|---|
| Caràcters | Estableix el nombre mínim i/o màxim de caràcters permesos. | Percentatge automàtic de reducció de la nota si no es compleix. |
| Paraules | Defineix els límits de paraules permeses per entrada. | Es pot penalitzar si se supera o no s’assoleix el límit. |
| Frases | Controla la longitud mitjançant el nombre de frases completes. | Es penalitza segons el criteri establert. |
| Paràgrafs | Permet limitar el nombre de paràgrafs (útil per estructurar bé l’entrada). | Penalització percentual configurable. |
→En tots els casos, pots:
- Deixar el valor a 0 si no vols aplicar cap límit.
- Definir un llindar mínim i/o màxim segons el tipus de tasca.
- Seleccionar el percentatge de penalització que s’aplicarà si no es compleixen els criteris.
→Recomanacions pedagògiques
- Utilitza aquesta funcionalitat quan vulguis fomentar la capacitat de síntesi o l’expressió desenvolupada, segons la consigna.
- Avisa l’alumnat prèviament dels límits establerts per evitar frustracions.
- Si l’objectiu és centrar-se en la qualitat del contingut més que en la quantitat, pots mantenir aquests valors a zero i desactivar la valoració automàtica.
Accions per al professorat i l'alumnat
Exemples de casos d’ús
El Dietari és una activitat que es pot aplicar en múltiples tipus d'activitats, especialment aquells que requereixen seguiment continuat i reflexió personal. És ideal per documentar processos d’aprenentatge, recollir impressions sobre pràctiques professionals o projectes de recerca (TFG/TFM), i afavorir l’autoavaluació i el pensament crític.
A continuació es presenten alguns exemples concrets d’aplicació:
- Seguiment de Treballs de Fi de Grau (TFG) o de Màster (TFM)
Els estudiants poden escriure entrades setmanals o quinzenals per detallar els objectius assolits i els avenços del seus treballs. Això permet al professorat fer un seguiment proper i formatiu del procés i orientar-los amb comentaris.
- Pràctiques professionals i experiències al món laboral''
Ideal per a estudiants en pràctiques. Poden reflexionar diàriament sobre situacions viscudes, analitzar problemes reals i proposar millores. El professorat pot donar feedback que afavoreixi la transferència de coneixement entre teoria i pràctica.
- Activitats de recerca
Els alumnes poden utilitzar el Dietari per registrar decisions metodològiques, anotar incidències, fer hipòtesis o reflexionar sobre resultats preliminars.
- Autoavaluació i seguiment d’habilitats
Es pot emprar per fomentar la metacognició: els estudiants escriuen reflexions sobre el que han après, les estratègies que els han funcionat millor i com poden millorar. És especialment útil en assignatures que treballen competències transversals, com el treball en equip o la comunicació.
